Drukke tijden voor het Middelheimmuseum. Meer dan 200 kunstwerken kregen een nieuwe, doordachte plek in het kunstpark. Het park zelf werd grondig aangepakt, de paviljoenen kregen een nieuwe invulling en er is nieuwe signalisatie en duiding. Daarbovenop startte begin juni COME CLOSER. Een ambitieuze tentoonstelling en samenwerking met DE SINGEL waar ik zelf aan mag meewerken.
Stadsproject
Onmogelijk om ernaast te kijken: overal in Antwerpen zie je de affiches van COME CLOSER. In kaders, aan bushaltes, tegen de tram en aan het parkeerhuisje op de Groenplaats. In magazines en kranten, op social media en andere plekken online.
Omdat COME CLOSER zo’n breed project is, zijn bij de communicatie verschillende stadsdiensten betrokken. Alles vertrekt vanuit het Middelheimmuseum. Daar zit ik mee in de cockpit.
Campagnewebsite
In COME CLOSER ontmoeten sculptuur en performance elkaar. In de tentoonstelling zie je wat sculpturen vandaag kunnen zijn. Een schuimfontein, een AI-bewakingscamera of een collectieve schommel. Soms nemen performers de plaats in van een beeld op een sokkel. Ze brengen sculpturen tot leven, zwaaien urenlang met vlaggen of maken een onzichtbaar kunstwerk zichtbaar.
Daar is vaak uitleg bij nodig: veel mensen beoordelen kunstwerken op hun esthetische waarde. Maar dit soort conceptueel werk draait niet om schoonheid alleen. Daarom ontwikkelden we de campagnewebsite www.comecloser.be, in drie talen, met heldere info over de kunstenaars en de kunstwerken. Tekst en ontwikkeling van de website nam ik voor mijn rekening.
Beheer communicatiekanalen
Omdat er zoveel partners bij betrokken zijn, is het belangrijk dat de communicatie tussen de huizen gelijkloopt. Ik hou mee een oogje in het zeil. Worden de kanalen correct ingezet? Wordt de branding goed opgevolgd? Zijn de boodschappen consequent én duidelijk? Versterken de verschillende video’s, teksten en online ads elkaar?
Tijdens de tentoonstelling zijn er vier performanceweekends in het museum. Om de performances te duiden en de bezoekers een handig overzicht van het programma mee te geven, maakten we voor elk weekend een aparte performancekrant. Tijdens de weekends breng ik verslag uit via social stories.
Social stories
Meer dan ooit geeft deze expo een nieuwe ‘rol’ aan het publiek. Toeschouwers kijken niet alleen toe, ze brengen sommige kunstwerken mee tot stand. Hun actieve inbreng is belangrijk, en die activiteit boosten we ook online. Sinds begin dit jaar neem ik tijdelijk het Instagram-account van het Middelheimmuseum over, waar ik actief stories post en repost.
Daarin komen de verhalen van de kunstenaars, curatoren, performers en van het publiek samen. Allemaal perspectieven naast en door elkaar. De actieve inzet van Instagram, samen met de online campagne, heeft op enkele maanden tijd enorm veel nieuwe volgers opgeleverd. Mooi dat zoveel mensen zo enthousiast hun ervaringen delen.
Komt dat zien!
Met de nieuwe collectiepresentatie én COME CLOSER bewijst het Middelheimmuseum nog maar eens waarom het op enkele jaren tijd is uitgegroeid tot mijn lievelingsmuseum. Dat maakt het extra plezant om ermee samen te mogen werken.
COME CLOSER
07.06 — 29.09.2024
Middelheimmuseum & DE SINGEL
www.comecloser.be