De knoop doorgehakt: ik schrijf niet meer voor iedereen. Ik focus voortaan op mensen en organisaties die gaan voor een mooiere wereld. En geef hen woorden die leiden tot actie. Straffe teksten voor wereldverbeteraars. Daar schrijf ik voor.
Macrofoto’s, je kent ze wel. De druppel in het water, de nectar aan bijenpootjes, het spinnenweb vol dauw. Haarscherp, professioneel belicht, technisch perfect. Maar tegelijkertijd ook: cliché, steriel en vooral bóring. Welke boodschap druk je daar in hemelsnaam nog mee uit?
Hetzelfde met teksten
Steeds vaker kom ik ze tegen: de perfecte tekstjes op business websites. Overdreven metaforen, woordspelletjes in tussentitels, wat overijverige beeldspraak. Vol buzzwords natuurlijk. Elk bedrijf werkt vandaag vol passie, belooft oplossingen op maat en slijpt haar prijzen scherp. Dezelfde formules, waar elke copywriter een andere draai aan geeft.
Mooi dat veel bedrijven inzien hoe belangrijk het is aantrekkelijke content te hebben op hun website. Maar soms helt de balans verkeerd over, en primeert de schoonheid van de woorden op de uiteindelijke boodschap. Hoe goed ook bedoeld: linke boel. Want op een website kom je niet om prettige tekstjes te lezen. Je zoekt een oplossing voor je probleem, scant de pagina’s, klikt door en bent weer weg.
Ik maakte die fout vroeger ook
Ook ik zocht vroeger de duurste woorden voor creatieve teksten. Want ik hou van verfijnde taal, en lever uiteraard graag mooie tekst af. Zinnen die erbovenuit steken. Omdat ik het zo had geleerd. Je zandkasteel op het strand moest altijd wat groter dan de andere, je kindertekening nét iets beter dan die van je klasgenootjes. Kinderwijsheid laat ook professioneel zijn sporen na.
Pas toen ik fulltime copywriter werd, heb ik leren inboeten aan schoonheid om de boodschap scherper over te brengen. Een copywriter moet geen literatuur schrijven, hij moet mensen doen bewegen met zijn woorden. Liefst mooie, als die er zijn, maar vooral doeltreffende.
Mij betrap je niet meer op gratuite tekstjes of – horror! – holle beeldspraak. Hoe technisch perfect het resultaat ook mag zijn. We krijgen elke dag al zoveel te lezen, ik wil de stapel clichés niet nóg hoger. Daarom zoek ik altijd opnieuw naar wat elke klant zo authentiek maakt. En dat zijn heus geen trendy marketingbegrippen.
Met elke tekst die ik schrijf, wil ik actie
Mensen verbinden, hen iets doen voelen. Hun hart raken, en dan pas hun verstand. Er is vandaag nog zoveel werk aan de wereldwinkel. Zeker tijdens en straks na Corona. Dus hup hup, actie!
Daarom schrijf ik geen literaire taal voor poëtische lezers. Geen gladde marketingwoorden voor een dommig publiek. Geen herkenbare clichés voor de verzadigde consument. Nee, ik schrijf gerichte teksten voor unieke mensen. Ik help geniale ideeën en inzichten uitdrukken in heldere woorden. Zoek het krachtigste beeld, gebruik het zuinig, en maak daarmee straffe teksten voor wereldverbeteraars.
Negen maanden geleden begon ik fulltime met mijn eenmanszaak Parlevink. Het schrijvende bootje vaart dapper door, dwars doorheen de hoge golven van Corona en de veranderde wereld waarin we zijn terechtgekomen. Het is er een vol nieuwe sociale uitdagingen waar we samen voor staan. Ik focus me daarom op creatieve organisaties en ondernemers die vooral op maatschappelijk vlak hun steentje willen bijdragen.
Deze zomer scherp ik mijn strategie verder aan. Mijn eerste principes staan alvast op punt.