Op de Dag van de Wetenschap vertoont de Erfgoedbibliotheek de documentaire CORPUS – A Quest for Eternity van filmmakers Sofie Hanegreefs en Jelle Janssens. Het veelbelovende resultaat van tien jaar onderzoek naar menselijke sterfelijkheid. Vertrekpunt was Andreas Vesalius’ meesterwerk Fabrica, dat in de Erfgoedbibliotheek wordt bewaard. Voor de Nottebohmkrant sprak ik met de filmmakers over the making of.
Schoonheid en kwetsbaarheid
Schoonheid is in de film een cruciaal element. CORPUS start bij de pracht van Vesalius’ anatomische tekeningen, vijf eeuwen geleden, en het wonder van het menselijke lichaam. Die liefde en fascinatie voor onze anatomie vonden Sofie en Jelle terug in het werk van heel wat hedendaagse kunstenaars. Uit een lange lijst selecteerden ze er vijf die het onderwerp benaderen vanuit elk een ander perspectief.
Babette Van Rafelghem, een jonge forensisch arts, toont in haar tekeningen onze kwetsbare binnenkant. Gunther von Hagens is de man achter de spraakmakende Körperwelten-tentoonstellingen met opgezette menselijke lichaamsdelen. Stelarc wil met protheses zijn eigen lichaam als halve cyborg onsterfelijk maken. Colin H. Van Eeckhout, frontman van de metalband Amenra, gaat op zoek naar hoe we de kwetsbaarheid van de mens kunnen omarmen, en Eva Gerd brengt beenderen tot leven door ze een nieuwe huid van geweven zijde te geven.
‘Er is een groot verschil tussen het dode lichaam en het anatomische’, vertelde Jelle me. ‘Wanneer een lichaam wordt opengelegd, zie je de machinerie, hoe alles werkt en hoe wonderlijk dat wel is. Dan begin je te denken: hoe maken al die organen samen een levend wezen?’
In de Nottebohmkrant
CORPUS is veel meer dan een wetenschappelijke documentaire. De makers beschouwen het als een ‘visuale meditatie’ over ons lichaam. Dat lijkt me niet eens overdreven: de teaser is inderdaad veelbelovend.
De film is te zien op 24 november 2024 in de al Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek, waar de docu deels werd opgenomen. Het interview lees je in de Nottebohmkrant en op hun website.